onsdag 17 september 2008

Loppisfynd från sommaren

Hittade såna härliga gamla mjölkflaskor på ett loppis mitt ute i skogen i närheten av Tolg. Stället heter Brottsahemmet och det kan verkligen rekommenderas.
Ställningen till flaskorna köpte jag på Antik- och Samlarmarknaden i Stockaryd i början av maj.
Under en av våra utflykter i somras for vi omkring på lite småvägar i trakterna av Tingsryd och Urshult. Plötsligt dök det upp en liten handskriven skylt med Loppis. Den lilla grusvägen blev smalare och smalare och slutade  vid en gård där man i ett uthus ställt ut lite prylar av allehanda slag. Tänkte först inte ens kliva ur bilen, men maken menade att hade vi nu kört hela den krogika smala grusvägen så kunde vi väl i alla fall titta på vad som fanns i uthuset. 
Om jag berättar att jag åkte tillbaka dit två gånger till så kan ni ju tänka er att det var en liten guldgruva. Dessa båda kannor fyndades där.
Östregårds Antik i Moheda är ju ett av stamställena och med bara 6 km väg dit så blir det gärna en liten tur nästan varenda söndag. Samligen av olika burkar och flaskor med porslinslock har kommit till under sommarens turer dit.
Hyllan som dessa saker står på är ovanför mina köksfönster. 
Kan ni tänka er att både tak och väggar tidigare var i furu ... man kan nog säga att vi bodde som i en bastu. När vi började måla det mesta här hemma vitt, så var det många som var skeptiska och menade att det skulle bli som på ett sjukhus och nån gjorde jämförelser med en ladugård. Men jag stod på mig och det mesta blev verkligen vitmålat. Såå härligt ljust och fräscht!
Golv och taklister samt bjälkarna i taket förblev dock i furu ... var väl lite feg där, men det kan jag säga er att de kommer också att målas så småningom ... i vitt förstås ;-)

Kram
Eva



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar