tisdag 23 september 2008

Äppelkaka uppåt väggarna

Har länge funderat på att skriva ett recept på skafferidörren i köket. Men jag har haft så svårt att bestämma mig för vilket recept ... kanske nån god kaka, efterrätt eller godis. 
Så ibland har jag tänkt på nåt frisk fräscht och somrigt och ibland på nåt mustigt varmt och härligt.
Då kom jag på att jag kunde ju måla ytan med griffelfärg, så kan jag ändra recept efter årstid och humör ... perfekt!
Har nu skrivit upp mitt favoritrecept på Äppelkaka

Vispa ägg och socker pösigt och blanda i mjölet.
Häll smeten i en smord och bröad form med avtagbar kant.
Skala och klyfta äpplena tunt och tryck ned dem i smeten. 
Pudra över kanel efter smak.
Hyvla smöret med osthyvel över kakan (går lättast om smör och osthyvel är iskalla)
Strö över pärlsocker.
Grädda i 175 gr i 45 min.
Njut med vanlijsås ... mmm!

Får väl visa insidan av skafferiet en annan gång :-)

Ha en fortsatt bra vecka
Kram Eva

3 kommentarer:

  1. HIPP HIPP HURRA!! för idag är det Evas födelsedag! GRATTIS!!!

    Hoppas att din dag blir fin!

    Vad fint det blev på skafferidörren! Smart idé med griffeltavle färg!

    Kramar, Ulrika

    SvaraRadera
  2. Grattis...å vad fint det blev....

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Åh vilken bra idé, vad fint det blev!

    Skafferi....åh nu blir jag avis :)
    vill också ha ett *hihi*

    Kram
    Mia

    SvaraRadera