torsdag 18 september 2008

Kära makens semester-projekt

Förra året i mörkaste november var vi hos en arbetskamrat till mig och hämtade hem en massa ölandssten. Hon råkade nämna en dag på jobbet att de skulle lägga ut en annons på Blocket för de ville bli av med en hög med ölandssten som legat som en gång framför deras hus. 
 - Ölandssten, hojtade jag snabbt och menade vidare att den kunde vi (läs maken) snabbt och lätt ta hand om!
Jessica (min arbetskamrat) som är en mycket snäll och givmild person, sa att visst fick vi det ... de var bara glada att bli av med stenen.

Sagt och gjort ... några helger senare stod vi framför deras hus rustade med släp och säckakärra.
- Ja stenen ligger staplad på baksidan av garaget ... jag ska visa er, sa Jessica glatt. Vi gick runt hela huset, längst bak på tomten och inspekterade den imponerande, såå fint staplade högen av ölandssten. Maken kände lite stilla på några stenar och uttryckte sedan med en sammanbiten min - det här kommer nog att ta ett tag!  
Det blev fem lass med släpkärran den lördagen och lika många på söndagen. De sista två lassen fick vi ta på makens lediga dag senare i veckan. 
Tilläggas kan ju att det var uppförsbacke från baksidan av tomten fram till släpet och att det är ganska trögt att köra en säckakärra i en våt tämligen mjuk gräsmatta i november. 
Inte nog med detta ... sen ska stenarna lastas i släpet och väl hemma med ett lass ska ju stenen lastas av och staplas i en ny hög.
Jo ... visst hjälpte jag till lite ... bar några småstenar då och då ... sen var det ju fika och så ... det är ju viktigt!

Högen med ölandssten fick ligga till sig fram till semestern ... då tyckte maken en av de första dagarna på semestern, att nu var det nog dags att sätta igång med projekt Lägga ölandssten.
Nu är det ju inte bara att börja lägga ölandsstenen som ett gigantiskt pussel ... först måste singlet bort, sen måste man gräva bort lite av bärlagret under och därefter på med ett rejält lager stenmjöl.  Men när semstern var slut så var också stenhögen borta ... och utgången från vår groventré blev så här fin :-))
Tack söta Jessica för de fina stenarna och tack älskade maken för ett otroligt arbete!

Kram Eva


4 kommentarer:

  1. Morgon Eva! vad roligt att du kommit till oss igen!

    Vilket projekt!!!! men så snyggt det blev! Ville dom verkligen inte ha ölandssten? är dom alldeles tokiga*fniss*, jag hade också hållt mig framme i det läget. Vad gör väl lite slit och grymtande när det blir så vackert!*fniss*...lätt för mig att säga som def. hade stått och tittat på och serverat kaffe...*ler*

    Har ni sååå nära till Östregårds Antik?!?!*snyft* vill också ha det så nära....men maken vill inte flytta för att lätta makans köplusta!...*Hrmpf*....men jag har ändå inte så långt, det går att köra fram o tillbaks och gå mååånga timmar därinne så jag ska inte klaga.

    Ha en skön helg!
    Kram, Ulrika

    SvaraRadera
  2. Hej Eva!

    Men vad snyggt det blev!

    Kram och ha en fin helg,
    Mia

    SvaraRadera
  3. Hej ja visst behöver man en paus från datorn. Vad fint det blev med stenarna, Trevlig helg på dig kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Men oj vad ni har slitit..eller ska jag säga att maken har slitit..hihi..
    men fint blev det..
    Kul med loppis ..alltid lika roligt att fynda...
    Ha en bra helg!!
    Kram Maria

    SvaraRadera