tisdag 17 mars 2009

Nu har bofinken kommit!

Bofink © Steve Dahlfors
Jag är mycket intresserad av fåglar och i söndags såg jag den första bofinken i vår trädgård.
Den satt i vår Ginnala-lönn utanför köksfönstret. Tog fram min kikare och ... jodå ... det var en bofink!
Koltrast © Steve Dahlfors
Koltrastarna har ökat markant i antal, och deras gulorange näbbar lyser ikapp med vårsolen.
Men vad var det för pytteliten fågel? Mindre än en blåmes ... ingen svartmes ... men en gärdsmyg! De är såå söta med sina små korta stjärtfjädrar.
Gärdsmyg © Steve Dahlfors
Nu väntar vi på hägern som nog kommer vilken dag som helst. De brukar häcka i en gammal grandunge bara ca 100 m från vårt hus. Undrar vad de lever av när de kommer ... sjön är ju frusen. Man kan ju inte precis mata dem med fågelfrö ... får väl slänga ut en hel limpa om de ska bli mätta!
Häger © Steve Dahlfors
Nu är verkligen våren på gång ... och på fredag är det Vårdagjämning ... det ni!

Visar en del av spiselkransen runt vår öppna spis i vardagsrummet ... lamm är ju också ett vårtecken ;-)
Ha en fortsatt bra vecka!
Kram


PS Alla fågelfoton är lånade från Sveriges Ornitologiska förenings hemsida www.sofnet.org och är tagna av Steve Dahlfors DS

8 kommentarer:

  1. kul med fågelbilder ja det är vår när dom kommer ha det bra kram jessica

    SvaraRadera
  2. Ja hör fåglarna kvittra så vårigt utanför....härligt

    SvaraRadera
  3. Hej Eva! Tack för din kommentar!

    Ja, jag berättade om er roliga konversation för dottern...hon skrattade o sa att så blir det väl här med när du kommer igång med vitfärgen..hihi. Bastukänslan i köket är snart borta. Taket är målat två gånger nu, men jag tror det får bli en tredje omgång. Väggarna ska få andra lagret nu.

    Din gardin är ju underbar..förstår att du gillar den!

    Ha det så bra!
    Kram Martina

    SvaraRadera
  4. Så mysigt med de kvittrande små sötingarna! tack kära goa Eva för dina uppmuntrande och goa hälsningar... i sommar får jag nog komma förbi och dofta på dina rosor!

    Kram Annie

    SvaraRadera
  5. Hej! Idag söndag passar jag på att kika in i bloggar jag inte besökt tidigare. Kul för då hittade jag din blogg.! Du har en jättefin blogg! Kram Åsa

    SvaraRadera
  6. Visst är det härligt med alla fåglar som kommer nu till härliga våren....hoppas att det går fort nu.
    Ha det gott!
    Lotta

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara fågelbilder du har tagit

    Ha en underbar vecka
    Kram
    Åsa

    SvaraRadera
  8. Hej kul med en ny blogg för mig. Helt i min smak. Håller med dig Att det är mysigt med fågelkvitter igen.
    Gillar huset i förra inlägget. Ett sådant vill jag ha.
    Ha det gott!
    Susanne

    SvaraRadera