torsdag 12 mars 2009

Ljushus och gammal gardin

För några helger sedan tog vi en tur till Hovmantorp som ligger några mil öster om Växjö. Målet var Margaretas butik, som är en jättemysig inredningsbutik i gammaldags miljö och med många fina saker. Mycket textil, fattigmanssilver och så dessa ljuvliga små ljushus i olika storlekar.
Stod länge och tittade på den stora, men nöjde mig slutligen med denna mindre.
Kära maken hittade en enligt hans smak god marmelad ... en sån där besk sort, som han definitivt får ha ifred. Själv lever jag efter devicen "ju sötare desto godare" och väljer således gärna jordgubbsmarmelad ;-) Nog talat om marmelader!
Vi hann även med ett besök hos Lugnets Handelsträdgård, som ligger strax utanför Hovmantorp. Hittade några söta echiveria (taklök) , men annars var väl inte säsongen riktigt igång ännu.

Här min gardin i sovrummet, som är den första gardin jag köpte när jag flyttade hemmifrån!
Låt mig se nu ... det måste vara 33 år sedan ... fatta det alltså ... 33 år sedan köpte jag denna ljuvligt skira sovrumsgardin till ett sovrum med orange tapeter och mörkbrunt överkast på sängen. Vi snackar alltså sjuttio-tal och jag antar att det var något inom mig som ville bryta med allt det orange och bruna som var såå inne! Minns att den var dyr, men jag hade förälskat mig i den så inget annat dög. Ja jag har verkligen älskat denna gardin genom alla år och nu i mitt helvita sovrum känns den helt rätt!

Många kramar

1 kommentar:

  1. Hallå där Vilken söt gardin och vilket fint litet hus har själv kikat på dom men inte köpt något ännu.
    Ha det gott!
    lOTTA

    SvaraRadera