torsdag 2 oktober 2008

Vintervila för fuchsior

Jag har börjar förbereda trädgården för vintervila. En massa pynt och prylar som ska in och så är det ju det här med vinterförvaring av fuchsior.
Jag förvarar alla mina fuchsior under vårt  hus i krypgrunden ... där är det mörkt och frostfritt ... perfekt för avlövade fuchsior.

När frostnätterna närmar sig är det dags att sätta igång ... så här går det till:

Jag sätter fuchsian på bordet och kontrollerar att den är lagom fuktig. Är den torr vattnar jag och låter den stå och dra nån timme och är den lite väl fuktig så väntar jag nån dag tills den torkat upp något.

Sen är det bara att stålsätta sig och inte bry sig om alla vackra blommor och knoppar som fortfarande väntar på att slå ut ... 
Fram med sekatören ... och så klipper jag in alla grenar och rensar bort alla blad, blommor och knoppar. Man måste minst klippa bort den del av grenarna som är gröna och alltså bara spara den del som är förvedad (brunaktig). Blad och blommor tas bort för de kommer ändå att vissna i mörkret och är bara ett gömställe för allehanda oönskade småkryp.
Så här ser det ut efter nedklippningen ... 
Skottkärran blev full efter nedklippning av ca 10 fuchsior ...

Färdiga för att krypa till vintervila ...
... så återstår ca 40 till, men det får vi ta en annan dag :-)

Ha en riktigt skön helg
Kram Eva

3 kommentarer:

  1. Hej Eva!
    Jaa man får skriva när man har lust annars kan det lätt bli tvång..och det är inte meningen det ska vara kul...
    vilket jobb med alla vackra blommorna inför vinter vilan...jätte fina presenter du fick stenen allra mest...
    Ha en skön helg!!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Hej Eva!

    Va duktig du är som börjat göra i ordning inför vintern. Vi "borde" också ta tag i trädgården..Och växthuset..fortfarande finns en massa röda tomater och änglatrumpeter i blom..men jag behöver slänga in dem i källaren för vinterförvaring..snart :)

    Kram vännen hoppas du får en härlig helg också!

    Mia

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset!

    Har bara tagit tillvara pellisar hittils men ska prova fler.

    Kram Vivekabjxlcqza

    SvaraRadera